ប្រវត្តិនៃពិធីសែនក្រុងពាលី - Sakhan Um

ជោគជ័យផ្ដើមពីខ្លួនយើង

Friday, January 22, 2016

ប្រវត្តិនៃពិធីសែនក្រុងពាលី

ការសែនក្រុងពាលី ជាបញ្ហាមួយដែលនៅតែមានការប្រទាំងប្រទីសគ្នា រវាងព្រះពុទ្ធសាសនា និងអ្នកកាន់ទំនៀមទម្លាប់ប្រពៃណីខ្មែរ ដោយអ្នកខ្លះនិយាយថា ការ​សែន​ក្រុងពាលី​ជា​ប្រពៃណីបែប ព្រហ្មញ្ញសាសនា មិនត្រូវយកមកលាយឡំក្នុងពិធីពុទ្ធសាសនានោះទេ ព្រោះវានាំ​ឲ្យដាច់ត្រ័យសណគមន៍។ ឯអ្នកខ្លះទៀតនិយាយថា ការសែនក្រុងពាលី មិនមាន​​ខុសឆ្គងអ្វីទេ ព្រោះជារឿងពុទ្ធសាសនាដែរ។

តាម​វចនានុក្រម​សម្តេច​ព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ទំព័រ​ទី​៧៣៩  ប្រែថា៖ ពិធី​សែន​ក្រុងពាលី​ជា (កាបូជា, សួយ អាករ, ពន្ធដារ, ដង្វាយ, សំណែន, ការ​សង្គ្រោះ, ចំណែក​បុណ្យ)។
កាល​ដើម​ឡើយ​មាន​ស្តេច​ក្រុងពាលី​មួយ​អង្គ​មាន​បុត្រី ១អង្គ និង​បុត្រា ៦អង្គ។ បុត្រី​នេះ​រៀប​អភិសេក​ជាភរិយា​របស់​ព្រះបាទ​ជម្ពូបាបកាស ដែល​ជា​កូន​ស្តេច​នាគ ហើយ​ត្រូវ​បាន​ត្រួត​ត្រា​១៦នគរ​ក្នុង​ជម្ពូ​ទ្វីប។
នៅ​ពេល​ដែល​ព្រះពុទ្ធទ្រង់​បាន​ត្រាស់​ដឹង​ក្នុង​លោក មាន​មនុស្ស​ជា​ច្រើន​បាន​គោរព​ប្រតិបត្តិ និង​ដើរ​តាម​មាគា៌​ដឹកនាំ​របស់​ព្រះអង្គ។ ហេតុ​នេះ​ហើយ​ទើប​ព្រះបាទ​ ​ជម្ពូបាបកាស ​ខឹង​នឹង ព្រះពុទ្ធ ​ក៏​បាន​ទៅ​ប្តឹង​បិតាក្មេក គឺ​ស្តេច​ក្រុងពាលី បន្ទាប់​មក​ស្តេច​ក្រុងពាលី​ក៏​ទៅ​ជួប​ជាមួយ​នឹង​ព្រះពុទ្ធ។ ឯ​ព្រះពុទ្ធ នឹង​ស្តេច​ក្រុងពាលី ​លោក​ទាំង​ពីរ​ធ្លាប់​មាន​ឧបនិស្ស័យ​ជាមួយ​គ្នា​តាំង​ពី​ទ្រង់​​ចាប់​កំណើត​ ជា​សត្វ​ស្វា​ខ្មៅ រីឯ​ព្រះបាទ ក្រុងពាលី ជា​ស្តេចស្វាស បាន​យក​គ្នា​ជា​សំឡាញ់។ ស្វាខ្មៅ​អប់​រំ​ស្វាស​ឲ្យ​ចេះ​ប្រព្រឹត្ត​ធ្វើ​អំពើ​ល្អ​គ្រប់យ៉ាង រួច​ក៏​ប្តេជ្ញា​ថា​គ្រប់​ពេលវេលា​ណាៗ​ទាំង​អស់ កុំ​ឲ្យ​ខ្ញុំ​រំលង​ពី​ចក្ខុ​អ្នក​ឡើយ។ ពេល​នេះ​ស្វាខ្មៅ​ក៏​បាន​ចាប់​កំណើត​ជា​ព្រះពុទ្ធ រីឯ​ស្វាស​បានចាប់​កំណើត​ជា​ក្រុពាលី មាន​សទ្ធាជ្រះ​ថ្លា​សំុ​បួស​ក្នុង​ព្រះពុទ្ធសាសនា តែ​​ព្រះពុទ្ធ​ព្រះអង្គ​ទ្រង់​មិន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​បួស​ទេ ព្រោះ​ព្រះបាទ​ក្រុងពាលី មាន​ខ្លួន​មួយ​កំណាត់​ជា​សត្វ និង​មួយ​កំណាត់​ទៀត​ជា​មនុស្ស​មិន​អាច​បួស​ក្នុង​ព្រះពុទ្ធសាសនា​បាន​ឡើយ គឺ​បាន​ត្រឹម​តែ​ត្រ័យសរណគមន៍ សីល​ប្រាំ និង​កម្មបទ ១០​ប៉ុណ្ណោះ។ 
ម្យ៉ាង​ទៀត ស្តេច​ក្រុងពាលី​ក៏​បាន​សំណូមពរ​ចំពោះ​ព្រះពុទ្ធ​ថា ចាប់​ពី​ពេល​នេះ​តទៅ​បើ​មនុស្ស​ទូទៅ មាន​ប្រារព្ធ​ធ្វើពិធីអ្វីមួយ​ សូម​ឲ្យ​ឧទ្ទិស​ចែករំលែក​​បុណ្យ​ឲ្យ​ខ្លួន​ផង ដើម្បី​ឆាប់​បាន​រួចភាព​ជា​មនុស្ស​​ពាក់​កណ្តោល​សត្វ​ពាក់​កណ្តោល។
ហេតុនេះ​ហើយ​ទើប​អ្នក​ស្រុក​អ្នក​ភូមិ​តែងតែ​មាន​ទម្លាប់តៗ​គ្នា ឲ្យ​តែ​មាន​ពិធី​អ្វី​មួយគេ​ប្រកាស​ក្រុងពាលី​ទាំង​៥ មាន៖ បុព្វបេតពលី(ជូន​ដល់​អ្នក​ស្លាប់) អតិថិពលី(ជូន​ដល់​ជន​ទូទៅ) ញាតិពលី(ជូន​ដល់​ញាតិ) រាជពលី(ជូន​ដល់​រដ្ឋអំណាច) ទេវតាពលី(ជូន​ដល់​ពពួក​ទេវតា ជា​ពិសេស​ជូន​ដល់​ស្តេច​ក្រុងពាលី​នោះ​ឯង)។ ឯ​ការ​ច្រលំ​កន្លងមក​ព្រោះ​យល់​មិន​ច្បាស់​ថា ​ពិធី​សែន​ក្រុងពាលី ខ្លះ​កាន់សីល៥, សីល៨, សីល១០ មិន​ហ៊ាន​ធ្វើ​ឡើយ ព្រោះ​ខ្លាច​ដាច់​ត្រ័យសរណគមន៍។ តែ​តាម​ពិត​ទៅ គឺជា​រឿង​ចែក​រំលែក​បុណ្យ​ទៅ​​វិញ។

No comments:

Post a Comment