ប្រាសាទបន្ទាយស្រី រមណីយដ្ឋានប្រវត្តិសាស្ត្រដែលទេសចរណ៍ចូលចិត្តបំផុត - Sakhan Um

ជោគជ័យផ្ដើមពីខ្លួនយើង

Friday, October 7, 2016

ប្រាសាទបន្ទាយស្រី រមណីយដ្ឋានប្រវត្តិសាស្ត្រដែលទេសចរណ៍ចូលចិត្តបំផុត

តើ​ប្រាសាទបន្ទាយស្រី​មានអ្វីពិសេសទៅ​ បានជាប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​និយម​និយាយពីប្រាសាទនេះ​​ម្លេះ?
ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី​ ស្ថិត​នៅ​ក្នុងភូមិបន្ទាយស្រី ឃុំបន្ទាយស្រី ស្រុកបន្ទាយស្រី ចំងាយ ៣៩គីឡូ​ម៉ែត្រ ភាគ​ខាង​ជើង​ ទី​រួម​ខេត្ត​សៀមរាប ឃ្លាត​ពីស្រះស្រង់ ២៧គីឡូម៉ែត្រ និង​មាន​ចំងាយ​៣២គីឡូម៉ែត​​ពីប្រាសាទអង្គរវត្ត តាមផ្លូវ​ឆ្ពោះ​ទៅ​ ភ្នំ​គូលែន ។ 
 ប្រាសាទបន្ទាយស្រី គឺ ជាប្រាង្គប្រាសាទ​មួយ ដែលមាន​កេរ្តិ៍ឈ្មោះ ដ៏ល្បីល្បាញនៅក្នុង ប្រទេសកម្ពុជា ដោយសារ ក្បាច់ចម្លាក់​វិសេសវិសាល លើដុំថ្មផ្កាឈូក យ៉ាងលំអិតលំអន់ រស់រវើកបំផុត។ បន្ទាយ​ស្រី​បាន​កសាង​ឡើង​ នៅ​ស.វ​ទី​១០ ក្នុង​គ្រិស្ត​សករាជ ៩៦៧ ក្នុង​រាជកាល​ព្រះ​បាទរាជេន្រ្ទវរ្ម័ន ដោយ​​ព្រហ្មណ៍​​ម្នាក់ឈ្មោះ​ យជ្ញវរាហៈ ដែលជា ព្រះគូ្ររបស់​ព្រះ​បាទ​ជ័យវរ្ម័នទី៥ ដើម្បីឧទ្ទិសដល់​ព្រះសិវៈនៃព្រហ្មញ្ញសាសនា ។

លក្ខណៈទូទៅនៃប្រាសាទ
ប្រាសាទនេះសង់​បែរមុខទៅកើត ធ្វើពីថ្មភក់ផ្កាឈូក និង ឥដ្ឋ​រាង​៤ជ្រុងទ្រវែង លើដីរាបស្មើ ហើយមាន គូទឹក​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ ប្រាង្គទាំងបី មានរបងនិងក្លោងទ្វារ បែរមុខទៅទិស​ខាងកើត។ ប្រាង្គកណ្តាលមាន​តម្កល់ លិង្គព្រះឥសូរ, ខាង​ត្បូង​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ដល់​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា និង ខាងជើង​ឧទ្ទិសថ្វាយ​ដល់ព្រះវិស្ណុ។
ប្រាសាទបន្ទាយស្រី កាលដើមឡើយ មានឈ្មោះថា "ឥសូរបុរៈ" ប្រែថា "បុរីនៃឥសូរ" ប៉ុនែ្តសម័យក្រោយៗមកទៀត គេហៅថា ប្រាសាទ​បន្ទាយស្រី ទៅ​វិញដោយសារតែ រាងតូចច្រឡឹង និង ក្បូរក្បាច់រចនាដ៏ស្រស់​ស្អាតនោះឯង ទោះបីជាសង់នៅក្នុង បរិវេណដ៏តូច​ចង្អៀត​បន្តិចមែន តែទ្រង់ទ្រាយនៃក្បាច់ចម្លាក់ មានភ្ជាប់ទៅដោយ រឿងរ៉ាវទាក់ទងទៅនឹង លទ្ធិទេវរាជ "រឿង​រាមកេរ្តិ៏​ខែ្មរ"​​។
ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី សង់​ពី​ថ្ម​ភក់​ពណ៌ផ្កាឈូក ​រំលេច​ដោយ ចម្លាក់​​ទេព​អប្សរ​ ចំនួន១៥០០ ​ខុស​ៗគ្នា ​មាន​កំ​ពែង​ថ្ម​បាយ​ក្រៀម​ ព័ទ្ធ៣​ជាន់ មានទីលាន​ក្រាល​​ថ្មវែង​ទៅ ​ទិស​ខាង​កើត មាន​គោបុរៈ​ប្រកប​ដោយ​ក្បាច់​វិចិត្រ។ នៅ​ចំ​កណ្តាល​ទី​លាន​ មាន​រោង​ទង​ខ្វាត់​​ខ្វែង​ក្រ​ឡា​ចត្រង្គ​ចេញ​ទៅ​ខាង​​​ជើងមួយ ចេញទៅ​ខាង​ត្បូង​បី សុទ្ធ​សឹង​ប្រ​កប​ដោយ​ក្បាច់​រចនា​យ៉ាង​ល្អ​វិចិត្រ ។
សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ ផ្នែកខ្លះ បាន​បាក់​ធ្លាក់​អស់ហើយ សល់​តែ​សរសរ​​ច្រូង​ច្រាង​ ដោយ​សារ ការទទួល​រង​នូវ​​​មហន្ត​រាយពី​សង្គ្រាម​ នៅប្រទេសខ្មែរ ៤០ឆ្នាំកន្លងមក ។ ចំណែក របង​កំ​ពែង​ការ​ពារ ផ្នែក​ខាង​ក្រៅ ​ត្រូវ​បាន​គេ​លួច​ជីកគាស់​ បង្កជា គំ​នរ​ដុំ​ថ្ម​​រាយ​​ប៉ាយ​​នៅមុខ​ប្រា​សាទ​ ហើយតួ​ប្រា​សាទ​ខាង​​ក្នុង​មួយ​ភាគ ​ត្រូវ​បាក់​បែក​ស្រុត​ទ្រុឌទ្រោម ​គួ​រអោយ​សង្វេគ ។

ប្រវត្តិ​សង្ខេបប្រាសាទបន្ទាយស្រី
ប្រាសាទបន្ទាយស្រី ជាប្រាសាទ​ដ៏​សែន​មនោរម្យ ​ហើយ​គឺ​ជា​រមណីយ​ដ្ឋាន​ដែល​គេ​ចូល​ចិត្ត​បំផុត។​ប្រាសាទ​នេះ​តូច​ពិត​មែន តែ​មាន​សម្រស់​​ពេសស​គួរ​ឲ្យ​ចង់​គយ​គន់ ដែល​នៅ​គង់​វង្ស​ជា​រៀង​រហូត​មក​ តែ​ប្រាសាទ​នេះ​មាន​ទំ​ហំ​តូច​ ហើយ​ប្រកប​ទៅ​ដោយ​ចម្លាក់​ក្បូរ​ក្បាច់​រចនា​ មាន​ឧត្តម​ភាព​ខ្ពង់​ខ្ពស់​ក្រៃ​លែង។ ដូច្នេះ​ហើយ​ បាន​ជា​អ្នក​បុរាណ​វិទ្យា​ជន​ជាតិ​បារាំង​ជាច្រើន​នាក់ ដែល​បាន​ធ្វើ​ការ​ស្រាវជ្រាវ​ប្រាសាទ​ក្នុង​តំបន់​អង្គរ បាន​មូល​មតិ​គ្នា​ជា​ឯកច័្ឆន្ទថា ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី​គឺ​ប្រៀប​បាន​ទៅ​នឹង​ត្បូង​មួយ​ដុំ ដែល​មាន​តម្លៃ​ក្រៃ​លែង​រក​វត្ថុ​អ្វី​មួយ​មក​ប្រៀប​ផ្ទឹម​ពុំ​បានឡើយ ហើយ​គឺ​ជា​រតនៈ វត្ថុមួយ​ដែល​បាន​បង្កប់​ខ្លួន​នៅ​ក្នុង​ស្នាដៃ​នៃ​សិល្បៈ​ខ្មែរ​យើង​កាល​ពី​សម័យ​ដើម។
ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី ស្ថាបនា​ឡើង ដោយ​ព្រាហ្មណ៍​ម្នាក់​ឈ្មោះ​ថា យជ្ញវរាហៈ ត្រូវ​ជា​ចៅ​ប្រុស​បង្កើត​របស់​ព្រះ​បាទ ហសវរ័្មនទី២។ បើ​យោង​ទៅ​តាម​ការ​អត្ថាធិប្បាយ​របស់​អក្សរ​ចារិក​នៅ​នឹង​ប្រាសាទ​បាន​បញ្ជាក់ថា ក្បូរ​ក្បាច់​រចនា​ប្រាសាទ​នេះ​ បានចម្លង​របៀប​ពី​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ផ្ទៃមុខ​របស់​ចម្លាក់​​បដិមា​មាន​ទឹក​មុខ​ញញឹម​ស្រស់​បស់​ ដែល​ស្ថាបនា​ឡើង​ពី​ថ្ម​ភក់រឹង​ម្យ៉ាង​ពណ៌​ស៊ី​ជម្ពូ ដែល​គេ​ធ្វើ​តាម​របៀប​ឆ្លាក់​នៃ​ចម្លាក់​ឈើ​ច័ន្ទគ្រឹស្នា​ពី​ប្រជាជន​​ឥណ្ឌា​នាសម័យ​ដើម។ ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី​បាន​រុក​រក​ឃើញ​ដោយ​ជន​ជាតិ​បារាំង​ម្នាក់​នៅ​ឆ្នាំ​១៩១៤ តែ​នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​ដែល​បាន​រក​ឃើញ​រហូត​ដល់​ឆ្នាំ​១៩២៤ គេ​ពុំ​បាន​កាប់​ឆ្ការ​អ្វី​ឡើយ។ នៅ​ក្នុង​ឆ្នាំ​១៩២៣ មាន​អំពើ​ចោរកម្ម​ដោយ​ពួក​បច្ចឹម​ប្រទេស​ បាន​មក​លួច​រូប​ចម្លាក់​ព្រម​ទាំង​ក្បាច់​ផ្តែរ​ ដែល​មាន​តម្លៃ​ជា​ច្រើន​យក​ទៅ​ប្រទេស​វា​ ពេល​នោះ​ទើប​មាន​វិធាន​ការ​ធ្វើការ​ស្រាវជ្រាវតាមរបៀប​បុរាណ​វិទ្យា ចាប់​ពី​ពេល​នោះ​មក។ ចោរ​រូប​នោះ​ត្រូវ​បាន​ឃុំ​ខ្លួន​ទុក​ហើយ​បញ្ជូន​ទៅ​ក្រុង​ភ្នំ​ពេញ។ មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន​ចោរ​រូប​នោះ​ត្រូវ​បាន​គេ​ដោះ​លែង​ឲ្យ​រួច​ខ្លួន​វិញ​ ក្រោយ​ពី​យក​ផ្ទាំង​ចម្លាក់​ទាំង​ឡាយ​ដែល​ខ្លួន​លួច​បាន​ប៉ុន្មាន​ត្រឡប់​មក​វិញ។ ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី​ជា​ប្រាសាទ​ដំបូង​គេ​នៅ​តំបន់អង្គរ ដែល​ត្រូវ​បាន​គេ​​ជួស​ជុល​ឡើង​យ៉ាង​ត្រឹម​ត្រូវ​ បន្ទាប់​ពី​ជនជាតិ​បារាំង​ធ្វើ​ការ​ស្រាវ​ជ្រាវនូវ​ក្បួន​មួយ​ចំនួន​ពី​ប្រាសាទ​BOROUDUR នៅ​ប្រទេស​ជ្វាមក។
កុំចាំ​បាច់​ភ្ញាក់​ផ្អើល​ធ្វើ​អ្វី នៅ​ពេល​ដែល​អ្នក​ធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ទស្សនា​ អ្នក​នឹង​ឃើញ​ប្រាសាទ​នេះ​មាន​ទំហំ​ប្រកប​ដោយ​សភាព​តូច​ច្រឡឹង។ ទោះ​ជា​ប្រាសាទ​នេះ​មាន​ទំហំ​តូច​ហើយ​ប្លង់​តូច​ខុស​ខ្នាត​ពិត​មែន​តែ​ស្ថាបត្យ​កម្ម ព្រម​ទាំង​ក្បូរ​ក្បាច់​រចនា​ដែល​តុប​តែង​លំអរ​ប្រាសាទ​ជុំ​វិញ​មាន​គុណ​ភាព​ដ៏​ល្អ​ប្រណិត។ បើយោង​ទៅ​តាមលោក​ Mauri Glaize បាន​សរសេរ​បញ្ជាក់​អះអាង​ថា ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី ជា​ប្រាសាទ​មួយ​ដែល​ល្អ​ជាង​គេ​បំផុត ដែល​​បាន​ដក់​ជាប់​ក្នុង​ទឹក​ចិត្តរបស់​មនុស្ស​គ្រប់​រូប​ ដែល​ធ្វើ​ឲ្យ​គេ​មាន​ចិត្ត​នឹង​​គិត​ចាំ​ជា​និច្ច​ រហូត​រក​ទី​បំផុត​គ្មាន។ អក្សរ​ចារិក​ដែល​អត្ថាធិប្បាយ​ពី​សាច់​រឿង​ប្រាសាទ​នេះ គេ​បាន​រក​ឃើញ​នៅ​ខាង​ក្នុង​ទ្វារ​ចូល​នៃ​កំផែង​ជាន់​ទីមួយ​ កាល​ពី​នៅ​ឆ្នាំ​១៩៣៦។
 ប្រាសាទ​បន្ទាយ​ស្រី​មាន​ប្លង់​រាង​ជា​ការេ​ព័ទ្ធ​ជុំ​វិញ​ទៅ​ដោយ​កំផែង​ថ្ម​បាយ​ក្រៀមមួយ មាន​ទ្វារ​ចូល​ពីរ មួយ​ស្ថិត​នៅ​ខាង​កើត មួយ​ស្ថិត​នៅ​ខាង​លិច។ ប្រាសាទ​នេះ​ព័ទ្ធ​ជុំ​វិញ​ទៅ​ដោយ​កំផែង​បី​ជាន់ ចំពោះ​ផ្លូវ​ខាង​កើត​ជញ្ជាំង​ធ្វើ​ពី​ថ្ម​បាយ​ក្រៀម ដោយ​ទ្វារ​ចូល​មាន​រាង​ជា​ក្រឡា​ចក្រ​ត្រង់​លំអរ​ទៅ​ដោយ​ទ្វារមួយ​នៅ​តាម​ជ្រុង​នីមួយៗ។ ចំណែក​ឯ​សសរ​ស្តំ​វិញធ្វើឡើង​ពី​ថ្មភក់។ នៅ​លើ​ហោ​ជាង​គេ​បាន​អត្ថាធិប្បាយ​នូវ​សាច់​រឿង​របស់​ព្រះ​ឥន្រ្ទទ្រង់​គង់​ប្រថាប់​នៅ​លើ​ដំរី​ក្បាល​បី។ នៅ​លើ​ហោ​ណាំ​ង​ខាង​កើត​ ធ្វើ​ឡើង​ពី​ថ្ម​ពណ៌​ក្រហម​ហើយ​មាន​ក្បូរ​ក្បាច់​ល្អ​ប្រណិត។ នៅ​ជាប់​កំផែង​ប្រាសាទ​មាន​ផ្លូវ​ចូល​វែង​មួយ ដែល​សុទ្ធ​សឹង​តែ​លំអរ​ទៅ​ដោយបង្គោល​ថ្មភក់ជា​ច្រើន​ស្ថិតនៅ​អម​សង​ខាង។ រីឯ​នៅ​តាម​សង​ខាង​ផ្លូវ​ចូល​វិញ​មាន​បន្ទប់​រោង​ទង​ជា​ច្រើន ជញ្ជាំង​ធ្វើ​លឡើង​ពី​ថ្ម​បាយ​ក្រៀម ចំណែក​ឯ​សសរ​ពេជ្រ​វិញ​ធ្វើ​ឡើង​ពី​ថ្ម​ភក់​នៅ​ចំ​ផ្នែក​កណ្តាល​នៃ​បន្ទប់​រោង​ទង​ទាំង​នេះ មាន​លំអរ​ទៅ​ដោយ​ទ្វារតូចៗ​ជា​ច្រើន។ នៅ​ខាង​ឆ្វេង​ដៃ​នៅ​ផ្លូវ​ចូល​នេះ មាន​បន្ទប់​វែងៗ​បីខ្នង​នៅ​ស្រប​គ្នា​ទាំង​អស់។ សំណង់​ទាំង​បី​ខ្នង​លយ​ពី​ជើង​ទៅ​ត្បូង​ រីឯ​នៅ​ខាង​ស្តាំ​វិញ​មាន​សំណង់​តែ​មួយ​គត់​លំអរ​ដោយ​ហោ​ជាង​មួយ​​ដ៏​ល្អ​ប្រណិត​ ហោជាង​បាន​អធិប្បាយ​នូវ​សាច់​រឿង​នៃ​អវតា​មួយ​​របស់​ព្រះ​វិស្ណុ​ឈ្មោះ​នរសឹង្ហ។ ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​ប្រយុទ្ធ​ជាមួយ​ស្តេច​យក្ស ដោយ​ចាប់​ហែក​ស្តេច​យក្ស​នោះ។ នៅ​ចុង​សង​ខាង​ផ្លូវ​ចូល​មាន​ហោង​ជាង​មួយ​ផ្ទាំង​ នៅ​ប៉ែក​ខាង​ស្តាំ​ដៃ​សណ្តូក​ត្រដឹង​នៅ​លើ​ដី​ ហោ​ជាង​នោះ​អធិប្បាយ​នូវ​រឿង​មួយ​នៃ​រឿង​រាមកេរ្តិ៍ ត្រង់​នាងសេដា​ត្រូវ​ក្រុង​រាពណ៍​ចាប់​ពង្រត់​ទៅ​ក្រុង​លង្កា។ មាន​ស្រះ​ទឹក​មួយ​នៅ​ក្នុង​កំផែង​ជាន់​ទី​មួយ (១១៥.៩៥)​ ចំណែក​ឯ​កំផែង​ទី​ពីរ​វិញ ធ្វើឡើង ពី​ថ្មបាយ​ក្រៀម ក្លោង​ទ្វារ​មួយ​នៅ​ខាង​កើត​ មួយ​ទៀត​នៅ​ខាង​លិច​(៣៨ម)។ នៅ​បរិវេណ​ខាង​ក្នុង​មាន​សំណង់​ថ្ម​បាយ​ក្រៀម​បន្ថែម​ចំនួន​៦​ទៀត។ សំណង់​ពីរ​ឋិត​នៅ​ខាង​កើត​ ចំណែក​ពីរ​ទៀត​ឋិត​នៅ​ខាង​លិច ហើយ​នឹង​សំណង់​ពីរ​ខ្នង​វែងៗ​ទៀត មួយ​ខ្នង​ឋិត​នៅ​ខាង​ជើង​ មួយ​ខ្នង​ទៀត​ឋិត​នៅ​ខាង​ត្បូង។ សំណង់​ទាំង​អស់​នេះ​ជា​ផ្ទះ​សំណាក់​សម្រាប់​ធ្វើ​សមាធិ។ ចំណែក​ទ្វារ​ចូល​ពីរ​ខាង​កើត​របស់​កំផែង​នេះ​ មាន​រាង​ជា​ក្រឡា​ចក្រ​ត្រង់​ព្រម​ទាំង​មាន​ហោ​ណាំង​ពីរ​ ហើយ​មាន​ហោ​ជាង​ជា​ច្រើន​ដែល​គេ​សាង​ឡើង​យ៉ាងហ្មត់​ចត់​នៃ​ស្ថាបត្យ​កម្ម​ពី​ឈើ​ទាំងអស់​ ហើយ​ចុង​សង​ខាង​ហោ​ជាង​វិញ​ គេ​ឆ្លាក់​រាង​ត្រី​កោណ​រាង​ដូច​គូថ​ខ្យង។ ចំណែក​ឯ​នៅ​តាម​ស៊ុម​ទ្វារវិញ​ បណ្ណាល័យ​ពីរ​ខ្នង​ស្ថិត​នៅ​ខាង​ក្នុង​បរិវេណ​ប្រាសាទ​ បណ្ណា​ល័យ​មួយ​ខ្នង​ឋិត​នៅ​ខាង​ឆ្វេង មួយ​ខ្នង​ទៀត​ឋិត​នៅ​ខាង​ស្តាំ ហើយ​ចំហរ​ទ្វារ​ទៅ​ខាង​លិច។ ជញ្ជាំង​បណ្ណាល័យ​ទាំង​ពីរ​ខ្នង​នេះ ធ្វើ​ឡើង​ដោយ​ដំបូល​រាង​កោង​​ធ្វើ​ឡើងពី​ឥដ្ឋ។

 សូមទស្សនាវីឌីអូនៃប្រាសាទ បន្ទាយស្រី ដូចខាងក្រោម៖


No comments:

Post a Comment